Couperose

Heb je een neus die er altijd knalrood uitziet of wangen vol bloedrode vaatjes? Dan zou dit weleens couperose (of ‘teleangiëctastieën’) kunnen zijn. Bij couperose zijn de vaatjes in het gezicht verwijd en zichtbaar als rode tot paarse kronkelige vaatjes. Maar hoe ontstaan die vaatjes precies en wat is eraan te doen? Dat leggen we op deze pagina uit.

Wat is couperose?

Vlak onder het huidoppervlak bevinden zich vele kleine bloedvaatjes die zorgen voor de voorziening van zuurstof en het afvoeren van afvalstoffen. Wanneer deze vaatjes verzwakt zijn, kunnen ze zichtbaar zijn als rode tot paarse streepvormige of kronkelige lijntjes onder de huid. Deze verwijde vaatjes worden teleangiëctastieën (tele’s) genoemd. Ze kunnen overal op de huid ontstaan, maar ze komen meestal voor in het gelaat en dan met name op de neus, wangen en kin. Wanneer er een groot aantal verwijde vaatjes in een bepaald gebied zit, heet dit couperose.

Hoe ontstaat couperose?

Erfelijkheid en ouderdom kunnen oorzaken zijn van couperose. Er zijn ook een aantal factoren die de aandoening kunnen verergeren, zoals roken, (overmatig) zonnen, alcoholgebruik, scherp gekruid eten, temperatuurverschillen en zwangerschap. Couperose kan cosmetisch storend worden gevonden en gaat helaas niet vanzelf weg. Gelukkig is de aandoening goed te behandelen. De verwijde vaatjes hebben geen functie meer voor het lichaam en mogen daarom met een behandeling verwijderd worden.

Behandeling van couperose

Couperose en teleangiëctastieën worden bij Clinic of Skin behandeld met zowel IPL als laser. De dikkere vaatjes behandelen wij meestal met IPL en de wat fijnere vaatjes met laser.
Tijdens de eerste afspraak worden de huid en de vaatjes bekeken. Hierna wordt een behandelplan opgesteld met persoonlijk advies voor de behandeling en wordt het tarief vast gesteld voor het te behandelen gebied.