Roodheden op het gezicht

Heb je last van roodheid in je gezicht? Voor een persoonlijk huidadvies mag je ons altijd bellen of mailen. Een rood gezicht na het sporten of na het fietsen in de kou, is heel normaal. Ook als je bloost of een opvlieger hebt, is het niet gek als je een rood hoofd krijgt. Gelukkig trekt deze roodheid gewoon weer weg. Sommige mensen hebben echter altijd last van een rode gezichtshuid, ook als ze zich niet hebben ingespannen en dat kan erg vervelend zijn. Gelukkig kunnen de huidtherapeuten van Clinic of Skin deze blijvende roodheid, ook wel ‘diffuse roodheid’ genoemd, verminderen. Op deze pagina leggen we uit wat diffuse roodheid is en hoe wij dit kunnen behandelen.

Oorzaak van een rood gezicht

Zoals hierboven al een beetje wordt beschreven, kan er onderscheid worden gemaakt tussen tijdelijke roodheid en blijvende roodheid. Tijdelijke roodheid ontstaat meestal door: blozen, een opvlieger, warmte, kou, inspanning, alcohol en bepaalde voeding (zoals gekruid eten). Deze tijdelijke roodheid wordt veroorzaakt door extra doorbloeding van de huid door een tijdelijke verwijding van de bloedvaatjes. Blijvende roodheid kan veroorzaakt worden door een huidaandoening zoals couperose, rosacea of een wijnvlek. Ook kan er roodheid in het gelaat aanwezig zijn zonder dat een van bovenstaande huidproblemen duidelijk aanwezig is. De roodheid wordt dan diffuse roodheid genoemd en ontstaat door heel fijne, oppervlakkige bloedvaatjes die permanent verwijd zijn.

Behandeling van een rood gezicht

Bij Clinic of Skin kunnen de verschillende blijvende roodheden behandeld worden met de Regenlite Pulsed Dye Laser. Deze unieke laser is beter in staat om vaataandoeningen te behandelen dan andere laserapparatuur en levert prachtige resultaten op. De laserbehandeling is gericht op het verwijderen van haarvaatjes en pakt op die manier vaatafwijkingen aan. De Regenlite maakt gebruik van een laserlichtbundel met een hoge energie, die alleen effect heeft op de te behandelen vaten en de gezonde huid intact laat. Meer over deze behandelmethode lees je op onze pagina over vaatlaserbehandeling. Verder kunnen de huidtherapeuten je advies geven over make-up of camouflage voor een huid met diffuse roodheid. Met make-up of camouflage kan je de huid minder rood maken als je ervoor kiest om geen laserbehandeling te ondergaan. Ook kan je de huid met deze producten camoufleren voordat je met het laseren start of tussen die laserbehandelingen door.