Thuisbehandelingen

Rosacea

Je huid is vaak rood, onrustig en reageert snel op producten of wisselingen in het weer. Hij voelt gevoelig en kwetsbaar, maar je hebt som ook last van pukkeltjes. Dan kan het zijn dat je rosacea hebt. Rosacea is een huidprobleem die wordt gekenmerkt door roodheid, pukkeltjes en gevoeligheid. De huidbarrière is niet intact en dit geeft irritatie en een gevoelig en droog gevoel. Gelukkig kun je je huid behandelen en hem weer gezond maken. Wij helpen je graag en je kunt rosacea zelf vanuit huis behandelen.

Dit doe je met  juiste producten en ingrediënten, hiermee  maak je hem sterker en weerbaarder. De huidbarriëre kun je herstellen en de talgproductie normaliseren. Hierdoor wordt de huid minder gevoelig en zal je minder snel uitbraken hebben. De huid wordt gladder, egaler en weer gezonder. Dit kun heel goed zelf doen, graag helpen wij je hierbij. Neem gerust contact op of vraag, via onderstaande button een gratis online huidadvies aan.

Filters
Reset

Rosacea

Een rode huid, vaak met kleine puistjes en een grovere (porie)structuur, dat zijn de uiterlijke kenmerken van de aandoening rosacea. Deze huidaandoening geeft een ontstekingsreactie in de huid en kan voorkomen in verschillende stadia. Roodheid op de wangen is vaak het eerste teken van rosacea. De rode kleur kan wat uitbreiden naar de kin, de neus of het voorhoofd. Ook kunnen er kleine puistjes ontstaan en later kan de huidstructuur grover worden. Rosacea komt vooral voor bij volwassenen met een lichte huid vanaf het 30e levensjaar.

Rosacea kan voorkomen in verschillende stadia:

• Stadium 1
    • Er is een diffuse roodheid zichtbaar op (voornamelijk) de wangen
    • Kleine dunne vaatjes (teleangiëctastieën) worden zichtbaar op de wangen en verdwijnen niet meer
    • De huid reageert met sterke roodheid/gevoeligheid op temperatuurwisselingen of na het wassen van het gezicht
  • Stadium 2
    • Er ontstaan rode bultjes en puistjes, vooral op de wangen, neus en kin
    • De huid reageert extreem gevoelig op invloeden van buitenaf en vertoont soms ook schilfering
    • De huid wordt grover en de poriën in de huid worden beter zichtbaar
    • Er zijn meer verwijde vaatjes aanwezig. Ook komen er dikkere vaatjes bij
  • Stadium 3
    • Er ontstaan grotere pustels en dikke rode schijven in de huid
    • De huid wordt grover en ruwer. Ook de contouren van het gezicht veranderen

Bovenstaande kenmerken zullen bij een huid met rosacea niet altijd in dezelfde mate aanwezig zijn. De huid kent vooral periodes waarin meer roodheid, ontstekingen en gevoeligheid worden vertoond. Naar mate de rosacea in een verder stadium komt, zullen deze periodes langer aanhouden of zelfs permanent aanwezig blijven.
Naast deze uiterlijke kenmerken kan de rosaceahuid ook heel branderig aanvoelen of zelf pijnlijk zijn en steken. Ook kunnen de ogen geïrriteerd of regelmatig ontstoken zijn.

Wat is de oorzaak van rosacea?

Helaas is de oorzaak van rosacea tot nu toe nog onbekend. Wel is duidelijk dat er een afwijking is in de kleine bloedvaatjes en het omliggend bindweefsel, wat zorgt voor een erge ontstekingsreactie in de huid. Ook wijzen onderzoeken uit dat de Demodex mijt een rol speelt bij rosacea. De demodex is een mijt die leeft in de haarzakjes en talgklieren. Bij de mensen met rosacea blijkt deze mijt in een veel grotere hoeveelheid aanwezig te zijn. Daarnaast reageren veel mensen met rosacea sterk op temperatuurwisselingen, zon, cosmetica, aanraking, alcohol en bepaalde voeding (zoals scherp gekruid eten).

Rosacea is een chronische huidaandoening, wat betekent dat er geen behandeling is die de aandoening volledig kan genezen. Echter, als er aan de rosacea helemaal niets gedaan wordt, zal de aandoening steeds verergeren. Daarom is het van belang om zo vroeg mogelijk vast te stellen of het om rosacea gaat, zodat er zo snel mogelijk behandeld kan worden om de rosacea te verbeteren en verergering te voorkomen.

Advies van Clinic of Skin

De huidtherapeuten van Clinic of Skin kunnen rosacea al in een vroeg stadium herkennen. We kunnen advies geven over hoe je jouw huid zelf het beste kunt verzorgen en kunnen de symptomen (puistjes, roodheid en verwijde vaatjes) goed behandelen. Een goede verzorging van de huid en de juiste behandeling kunnen rosacea onder controle houden, zodat de ontstekingen worden afgeremd en verergering wordt voorkomen.

Behandeling rosacea

De meest storende symptomen van rosacea (zoals puistjes, roodheid en verwijde vaatjes) kunnen goed behandeld worden. Ook de algehele conditie van de huid kan worden verbeterd aan de hand van een speciaal protocol voor rosacea. De puistjes kunnen behandeld worden door middel van een reinigende behandeling en de roodheid en vaatjes kunnen met laser of IPL worden aangepakt. Met de medische huidverzorgingsproducten van ZO Skin Health kan de huid weer sterk en gezond gemaakt worden. Ook is het mogelijk om de aandoening te maskeren, met speciale camouflage die de huid tegelijkertijd verbetert. De huidtherapeuten van Clinic of Skin kunnen je huid tijdens een intake beoordelen en je vervolgens adviseren over de behandelmethode die het beste past bij jou en je huid.

Op de volgende pagina’s kun je meer lezen over de verschillende behandelmethoden voor rosacea:

Volg ons op Instagram